Nowa prognoza dochodów państwa dla tunelu SR 99 budzi poważne obawy co do zdolności tunelu do zachowania wypłacalności w dłuższej perspektywie bez pomocy ratunkowej. (Fot. WSDOT)
Biuro skarbnika stanu wniosło w tym tygodniu złe wieści do Komisji Transportu w Waszyngtonie dotyczące prognozy przychodów dla Waszyngtońskiego Departamentu Transportu (WSDOT) tunel SR 99 pod centrum Seattle. Biorąc pod uwagę obecne trendy, modele finansowe przewidują, że tunel SR 99 nie będzie w stanie utrzymać się finansowo w najbliższej perspektywie, a tendencja ta nie powinna się odwrócić w dłuższej perspektywie. „Obserwujemy stałą redukcję przychodów, która waha się od 16% na zewnątrz do ponad 30% [z roku na rok],” Jason Richter, zastępca Skarbnika stanu ds. zarządzania długiem, powiedział komisji, która ustala stawki opłat za przejazd Państwa.
Richter nie pokrywał perspektyw placówki poboru opłat pozostających w czerni. „Myślę, że należy zauważyć, że nastąpiła stała zmiana w przewidywanym wykorzystaniu tego korytarza, co będzie miało dość znaczący negatywny wpływ na nasze przychody w okresie projekcji”, który rozciąga się do 2052 roku, powiedział. „Mamy właśnie morze Czerwieni…mamy niewystarczające przychody w każdym roku w okresie projekcji zasadniczo, a wiele z nich jest dość pokaźnych.”Przedstawił komisji bilans, który do 2052 roku wykazywał łączne ujemne saldo w wysokości 236 milionów dolarów.
„Trzeba będzie wprowadzić dodatkowe podwyżki opłat za przejazd, ale podejrzewam, że to nie wystarczy, aby pokryć całość tego problemu, biorąc pod uwagę, że niedobór za wiele lat jest równy około jednej trzeciej przychodów pochodzących”, powiedział. „Prawdopodobnie będzie potrzebna pomoc legislacyjna w tej sprawie…wszystkie potencjalne działania będą potrzebne, aby zaradzić temu konkretnemu problemowi.”Podnoszenie stawek opłat za przejazd w celu nadrobienia malejących przychodów jest standardową praktyką, ale nie może się udać, jeśli te podwyżki opłat odstraszają ludzi, a SR 99 to trasa, której wiele osób łatwo uniknąć.
Ogólne natężenie ruchu w tunelu SR 99 nie wygląda dobrze w porównaniu z prognozami, które WSDOT przygotowało ponad dekadę temu w ramach przeglądu środowiskowego dla programu wymiany wiaduktu Alaskan Way. Ta dokumentacja przewidywała, że po wprowadzeniu opłat drogowych do 2030 r. ponad 57 000 pojazdów dziennie będzie korzystać z obiektu, co stanowi znaczny spadek w porównaniu z liczbą, która z niego skorzystałaby, gdyby nie były pobierane opłaty.
Ta prognoza na 2030 r.jest niższa niż rzeczywiste natężenie ruchu na autostradzie w 2019 r., przed wdrożeniem opłat za przejazd i przed wpływem pandemii na natężenie ruchu. Ale teraz natężenie ruchu jest znacznie poniżej 40 000 dziennie: liczby z zeszłego roku pokazują nieco ponad 32 000 pojazdów dziennie, a pulpit głośności WSDOT pokazuje, że wolumeny na korytarzu były konsekwentnie o 30-40% niższe od poziomu sprzed pandemii, nawet gdy inne autostrady państwowe zasadniczo wracają do natężenia ruchu sprzed pandemii.
Dzienne natężenie ruchu w SR 99 tunnel są znacznie niższe niż przewiduje się w 2030 r., nawet przy znacznie wyższych opłatach za przejazd na obiekcie, co sugeruje problemy przed całym programem opłat.
Ale że 2030 prognoza pochodzi z dużym zastrzeżeniem: zakładał znacznie wyższe opłaty za przejazd, które są obecnie w miejscu. W 2015 r.w wysokości 5,00 USD, lub dziś 6,25 USD, wykorzystano do zaprojektowania tych wolumenów. Z dobrą przepustką, najwyższe opłaty za przejazd wynoszą dziś $2.70. Podniesienie opłat prawdopodobnie wypchnęłoby dodatkowych użytkowników z tunelu, nie pomagając spirali przychodów.
W latach 2019-2022 ustawodawca pożyczył program opłat za przejazd SR 99 kilka milionów dolarów, aby utrzymać program stabilny po spadku natężenia ruchu podczas pandemii. Ale płatności z tytułu długu wyemitowanego w celu zapłaty za tunel oraz koszty eksploatacji i utrzymania tunelu pochłaniają coraz większą część prognozowanych przychodów generowanych z opłat za przejazd. W 2020 roku, wraz ze znacznym spadkiem wykorzystania tunelu, program nie miał wystarczających przychodów, aby pokryć koszty; przewiduje się, że stanie się to prawdą również w 2022 roku. I te pożyczki od ustawodawcy zostaną ostatecznie spłacone, o których Richter powiedział: „nie ma solidnego planu na kiedy to ma być.”
W tym roku ustawodawca rozważał wydanie prawie trzech czwartych miliarda dolarów na usunięcie wszystkich opłat za przejazd z mostu Tacoma Narrows Bridge, gdzie założono, że przychody z opłat zapłacą za nienormalnie wysoki udział w całym projekcie, gdy został zbudowany. Ostatecznie przyjęto znacznie mniej dramatyczną poprawkę, która ma dość skromnie obniżyć stawki opłat za przejazd. Ale cały odcinek ilustruje, jak niestabilne są płatne korytarze WSDOT, z których większość jest wykorzystywana przez państwo jako generatory przychodów, a nie narzędzia zarządzania popytem. Tacoma Narrows Bridge, który ma niewiele alternatyw, zasadniczo w pełni odzyskał siły po wybuchu pandemii i związanym z tym uderzeniu w przychody. Rzeczy nie wyglądają tak różowo jak dla SR 99.
Portal północny tunelu SR 99 z wyświetlaczem stawek opłat. (Fot. Doug Trumm)
Oprócz najnowszych prognoz, długoterminowe trendy natężenia ruchu w tunelu SR 99 mogą być jeszcze mniej stabilne niż obecnie. W ciągu roku zostanie otwarta nowa droga Elliott Way, zapewniająca nową bezpośrednią trasę między korytarzem 15th Ave W przez Ballard i waterfront, tworząc atrakcyjną alternatywę dla wielu kierowców, którzy mogą obecnie korzystać z tunelu. Oczywiście tunel 99 zawsze staje się bardziej atrakcyjny, gdy alternatywne trasy stają się zatłoczone, co może się zdarzyć z czasem.
Skontaktował się w sprawie nowej prognozy przychodów dire, rzecznik WSDOT Christopher Foster nie dostarczył wiele dodatkowych informacji. „Informacje o ruchu i przychodach udostępniane na posiedzeniu [Wednesday’ s] Washington State Transportation Commission (WSTC) oparte są na aktualnych prognozach ruchu i przychodów. Prognozy te są aktualizowane co kwartał i podlegają dalszym zmianom. Będziemy nadal współpracować z naszymi partnerami w Washington State Transportation Commission i biurze Skarbnika stanu (OST), aby ocenić wpływ pandemii na ruch w tunelu SR 99 i strategie zaspokajania potrzeb finansowych dla obiektu” – powiedział.
Ustalanie programu opłat za przejazd SR 99 w celu spłaty obligacji, które zostały wyemitowane w celu zapłaty za sam tunel może nie być rzadkością w działach transportu, ale właśnie o tym sceptycy z tunelu alarmowali, gdy dyskutowano o przyszłości wiaduktu Alaskan Way. W 2009 roku kandydat na burmistrza Mike McGinn wyraził obawy, że mieszkańcy Seattle są na haku za jakiekolwiek przekroczenia kosztów projektu, obawy, które wniósł do biura burmistrza, gdy został wybrany, nawet gdy ostatecznie okazał się niezdolny do zatrzymania projektu. Braki w programie pobierania opłat mogą doprowadzić do tego, że wszyscy mieszkańcy Waszyngtonu zapłacą, jeśli tunel będzie potrzebował pomocy.