W styczniu ceny online ponownie wzrosły, a w kategorii artykułów spożywczych odnotowano rekordowy wzrost o 5,8% w skali roku – wynika z opublikowanych dziś danych najnowszego indeksu Adobe Digital Price Index.
Ogółem, ceny online wzrosły w styczniu o 2,7% w ujęciu rocznym, co oznacza, że był to 20. kolejny miesiąc inflacji w handlu elektronicznym, jak podała firma Adobe. Ceny wzrosły o 1,1% w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Styczniowy wzrost nie był jednak tak duży jak rekordowe roczne wzrosty obserwowane w okresie świątecznym, kiedy to ceny wzrosły o 3,5% rok do roku w listopadzie i 3,1% rok do roku w grudniu.
„Podczas gdy spadek cen w takich kategoriach jak elektronika i odzież spowodował nieznaczny spadek inflacji internetowej w stosunku do rekordowego poziomu z listopada ubiegłego roku, konsumenci nadal borykają się z podwyższonymi cenami w gospodarce cyfrowej” – powiedział Patrick Brown, wiceprezes ds. marketingu wzrostu i insightów w firmie Adobe, publikując raport. Inflacja w handlu elektronicznym jest szczególnie widoczna w przypadku kategorii takich jak artykuły spożywcze, w których ceny online biją kolejne rekordy, podczas gdy popyt na zakupy spożywcze online pozostaje wysoki”.
Cyfrowy Indeks Cen śledzi 18 kategorii produktów. Pięć z 18 kategorii odnotowało w styczniu spadek cen w ujęciu rocznym – elektronika, biżuteria, książki, zabawki i komputery – podczas gdy pozostałe kategorie wykazały wzrost cen.
Ceny odzieży wzrosły o 15,75% rok do roku, ale spadły o 1,74% w stosunku do grudnia. Ten spadek w stosunku do grudnia pomógł obniżyć ogólną liczbę dla stycznia, ze względu na dużą ilość sprzedaży odzieży online, jak podała firma Adobe.
Ceny odzieży odnotowały szczególnie duży wzrost w okresie świątecznym. Ceny w ujęciu rok do roku wzrosły o 17,3% w listopadzie i 16,6% w grudniu.
Ceny artykułów spożywczych online rosły przez 24 miesiące z rzędu. Styczniowy wzrost o 5,8% przekroczył poprzedni rekord dla tej kategorii, czyli wzrost o 5,2% w październiku 2020 roku.
Kategoria sprzętu i materiałów medycznych również odnotowała najwyższy wzrost w styczniu, napędzany przez popyt na zestawy do testów Covid-19, jak podała firma Adobe. Kategoria ta wzrosła o 8,2% w ujęciu rocznym.
Ceny elektroniki spadły o 3,4% w porównaniu do stycznia 2021 roku. Firma Adobe przypisała ten spadek utrzymaniu ogólnej inflacji w tym miesiącu na niskim poziomie. „Jako jedna z głównych kategorii w e-commerce, wahania cen miały większy wpływ na inflację topline” – podało Adobe.
Ceny zabawek spadły o 5,96% w porównaniu z poprzednim styczniem, ale wzrosły o 3,1% w porównaniu z grudniem 2021 roku, kiedy to świąteczne przeceny utrzymały ceny na niskim poziomie.
artykuł zaczerpnięty ze strony forbes.com